Syksyinen aamuhämärä Tukholmassa herran vuonna 1793.
Kustaa III:n sodassa vaikeasti haavoittunut ja Tukholman siveyspoliisista eläkeviran saanut Michael Gardell on äskettäin kiskaistu viinahuuruisesta unestaan Hamburg-krouvin pöydän ääreltä, ja nyt hän kahlaa kaulaansa myöten Fatburen-järven haisevassa, sontaisessa vedessä ja kiskoo sieltä ylös jotain ihmisenkaltaista. Epämääräinen, hienoon kankaaseen kiedottu mytty paljastuu silvotuksi ruumiiksi.
Monissa vesissä seilannut Gardell kiroaa elämääsä ja työtään, sillä tämän kammottavampaa ja oksettavampaa humalaherätystä hän ei voisi enää kuvitella.
Kuin sattuman oikusta Gardell joutuu mukaan tämän groteskin murhan tutkintaan - hänestä tulee juttuun perehtyvän nuoren palavasilmäisen juristin, Cecil Wingen, aisapari tai oikeammin hänen puunyrkkinsä, sanan täydellisimmässä merkityksessä.
Saamme siis todistaa jälleen uuden dekkarikaksikon syntyä. Winge on kaksikon aivot: hän on älykäs, nuori ja sivistynyt, mutta kärsii pitkälle edenneestä tuberkuloosista ja sosiaalisesta rajoittuneisuudesta (kyllä vain, hänessä on hieman Sherlock Holmesia) ja Gordell tuo kumppanuuteen härän tarmonsa ja fyysisen voimansa, jota hän tarpeen vaatiessa empimättä käyttää - toisinaan turhankin innokkaasti.
Murhatapaus alkaa avautua hiljalleen, ja sen myötä saamme tutustua myös tämän tarinan tärkeimpiin sivuhenkilöihin:
Anna Stina Knappiin, älykkääseen nuoreen naiseen, joka syyttään joutuu kruunun haiden hampaisiin ja tuomitaan - määräämärrömäksi ajaksi - tuon ajan 'kasvatuslaitoksena' toimivaan kehruuhuoneeseen, sekä
seikkailunhalua uhkuvaan Kristofer Blixiin, jolle Tukholma on uusi, uljas mahdollisuus, kunnes...
*
Kustaa III:n murhasta on kulunut vain vuosi, ja sijaishallitsijaksi on noussut Suomen puolella syntynyt Gustaf Adolf Reuterholm, joka Ranskasta Ruotsiin hiipivien vallankumousaatteiden pelottamana ryhtyy pian tiukentamaan otettaan vallan kahvasta.
Kuten arvata saattaa, kovan hallinnon taakse kätkeytyy asioita, jotka eivät aina kestä päivänvaloa. Oman osansa tästä 'varjoteatterista' esittää Tukholman poliisi, joka suojelee silmäätekeviä ja joka tulosta tehdäkseen jahtaa kaupungin viattomampia, heittää heitä mielivalaisesti tyrmiin ja pakkotyöhön. Ja tähän uinuvaan ampiaispesään Winge ja Gardell sitten iskevät, seuraukset tietäen. Vaan onko heillä enää mitään menetettävää...
Vaikka Natt och Dag luo tarinaansa todella uskottavaa ja monikerroksellistakin ajankuvaa ja kirjoittaakin varsin mainiosti, minulle jäi kirjasta huonolla tavalla ristiriitainen jälkimaku (on olemassa myös hyvällä tavalla ristiriitaisia ajatuksia herättäviä kirjoja, mutta niistä nyt ei tämän enempää.)
Mietin aikani, mistä nämä tuntemukset tulivat, kunnes tajusin, mistä kiikastaa: Natt och Dag kirjoittaa tietyistä henkilöhahmoistaan (ainakin omaan makuuni nähden) sittenkin himpun verran liian siistejä ja psykologisesti epäuskottavia, ja tarinan groteski näyttämö vain alleviivaa tätä vaikutelmaa. Viittaan tässä erityisesti erään (tarinan kannalta keskeisen) henkilön sisäisen maailman rakentumiseen ja kehittymiseen ja hänen erityislaatuiseen, aivan yhtäkkiä pintaan hiipivän hyveellisyyteensä (ei kai sieltä nyt se kuuluisa aateluuden velvoittavuus kurkistelisi, eihän?). En voi avata asiaa tämän enempää vaikka haluaisin, sillä dekkarin juoni avautuisi silloin liiaksi.
Ainakaan oma 'psykologinen tajuni' ei niele tarinaan ympättyjä yhtäkkisiä, sadunomaisen lohdullisia (ja hyvin hollywoodmaisia) psykologisia käänteitä, ei vaikka kuinka yrittäisin...
Kirjan tiedoista käy ilmi, että kirjailijan omintakeinen, mieleen jäävä nimi on hänen omansa ja juontuu kaukaa menneisyydestä: Natt och Dag kuuluu Ruotsin vanhimpaan elossa olevaan aatelissukuun. Nimi ja sen tarina herättävät taatusti kiinnostusta lukijakunnassa, ja itsekin mietiskelin kirjaa lukiessani, olisiko kirjailija heittänyt fiktiiviseen tarinaansa hippusellisen omankin sukunsa historiaa.
1793 on ensimmäinen osa trilogiaksi suunnitellusta sarjasta, jonka toinen osa, 1794, ilmestyy Ruotsin puolella tietääkseni ihan näillä hetkillä. Saamme lukea tuon teoksen varmasti pian myös suomeksi. Trilogian aikakausi on minusta äärimmäisen kiinnostava, ja jo siitä syystä teos kuuluu lukulistalleni - aiemmin esittämästäni pienestä napinasta huolimatta.
Lisää kirjasta muun muassa näissä blogeissa: Kirjamerestä ongittua, Kirjasähkökäyrä ja Mummo matkalla.
Niklas Natt och Dag: 1793, 2017
Johnny Kniga 2018
Suomentanut Kari Koski
Alkuperäiskieli: ruotsi
Tuo oman taustan sisäänheitto vilahteli myös lukiessani mielessä. Sitä vasten korostui positiivisesti tuo tavallisen kansan, rahvaan ja ympäristön kuvaus. Rujous ja räävittömyys vs. mainitsemasi hyvellisyyden korostaminen.
VastaaPoistaAjankuvaus ja kerronta vaikutti luontevalta, henklöhahmoissa oli lihaa luiden ympärillä joten mielenkiintoista nähdä, mitä jatkossa seuraa:)
Takkutukka, totta, Natt och Dag on hyvä kynäilijä!
PoistaJatkoa odotellen! :)
Kiitos kommentistasi <3
Kiitos <3
VastaaPoistaUpea historiallinen dekkari. Jatko-osat luen ihan mielelläni. Kehruuhuonekuvaukset olivat synkkiä, mutta herättivät mielenkiinnon kehruuhuonetuomioita kohtaan.
Parasta oli, että kirjan henkilöt olivat tavallisia ihmisiä, eivät parempaa piiriä.
Mai, jatko-osat luen minäkin - tämä nimenomainen aikakausi on ihan mielettömän kiinnostava!
PoistaKiitos kommentistasi <3
En ole lukenut tätä vielä, mutta kirjoituksesi tuo mieleen Jyrki Heinon historialliset Turkuun sijoittuvat dekkarit. Samaa on aika, Ruotsin valtakunta, sodassa haavoittunut mies rikosta tutkimassa ja hänellä poliisi parina. Ihan noin räävittömäksi ja saastaiseksi ei Heino Turkua kuvaa. 1793 kiinnostaa kovasti.
VastaaPoistaPaula, Jyrki Heinon hienot dekkarit sijoittuvvat oikeastaan ihan just samaan aikaan - ja totta: Heinon Wennehielmissä ja Natt och Dagin Gardellissa on jotain samaa! Lieköhän Natt och Dag lukenut Heinoa ;)
PoistaTästä tulikin mieleeni, että Heinon kolmas, eli Kelmit on minulta vielä lukematta!
Kiitos kommentistasi <3
Jostain syystä aistin henkistä yhteyttä Lars Keplerin tuoreille, omaan aikaamme sijoittuville synkille ja laajoille dekkareille - myös trilogialle - jossa rikostutkija Joona Linna on keskeinen henkilö ja juonen punominen komplisoitua, kunnes ratkaisu paljastuu.
PoistaRosoisuus, Tukholma ja rappiokin ovat esillä.
Hei,
VastaaPoistaAnteeksi, mutta vain kertoakseni, että olemme paikkakunnan yhteiskunta ja tarjoamme rahalainoja kaikille vakaville ja rehellisille ihmisille liiketoiminnan laajentamiseksi tai ostokseksi.
Korko on 3% vuodessa. Lisätietoja ota meihin yhteyttä sähköpostitse.
Sähköposti: simondurochefort@gmail.com